Döntésszínház és reflektív részvételi filmezés. Csak két összetevő arról a színes palettáról, amellyel az alkotóközösség az új évadot elindította. „Nem korosztályban gondolkozunk, hanem azokban, akik az újszerű élményeket, a hagyományostól eltérő művészeti élményeket keresik.” – fogalmazta meg Szilágyi Szabolcs, a Homo Ludens Project színésze és programszervezője.
Kaspar Hauser alakját megformáló Orbán József előadásával nyitotta meg új évadát pénteken az alkotóközösség. A rövid bemutató előadást követően, a ZUG Színház és Művészeti Tetthelyen tartott sajtótájékoztatón Szilágyi Szabolcs elmondta: a Homo Ludens Project 2024 októberében új programsorozatot indít „Váltófutás” címmel, amely havonta más-más alkotótársaiknak biztosít lehetőséget, hogy részvételi programjukkal jobban megismertethessék magukat.
Olyan alkotók darabjait vonultatják fel, mint Szilágyi Szabolcs, Roskó Gábor, Ács Tamás, Nahóczki Viktor, Liszkai Tamás, Benkő Imola, Kozma Zsófia, Szántusz Noémi. A nyolc hónapig tartó programsorozat keretében, többek között, kocsmatúra színházzal, unatkozó workshoppal, felszabaduló színházzal és utcai performansszal várják az érdeklődőket.
Októberben egy valós történetet feldolgozó darabbal kezdenek: „Kaspar Hauser, avagy vissza az értelemhez” címmel. Az előadás döntés színház formája, a nézők által befolyásolt történet és végkifejlet, különleges élményt nyújt.
Szilágyi Szabolcs hozzátette azt is, hogy a „Váltófutás podcast” elindításával arra törekszenek, lehetőség nyíljon az egyes alkotókat közelebbről megismerni és közösséget építeni.
A THEALTER fesztivál keretében, júniusban bemutatott „Pygmalion kosara” performanszt ebben az évadban is tovább játszák. A közösségi performansz elsődleges célja, felhívni a figyelmet: mennyire vagyunk tudatában annak, hogy mennyit panaszkodunk.
A szervező elárulta, az idei évad – a második „nem évad” – a „Független időd” szlogent kapta, ami arra utal, hogy már második éve nem részesülnek semmilyen állami támogatásban, így önerőből, illetve kisebb pályázati forrásokból tudnak tovább működni.
Kihangsúlyozta, hogy minden előadásukon lehet támogatójegyet vásárolni, és az év folyamán el fognak indítani egy közösségi adománygyűjtést is. Az előadások megvásárlásával, a befogadóhelyek, valamint az intézmények, az alkotóközösség működését országos szinten tudják támogatni. Ingyenes közösségi programokat is szerveznek, mint például olvasókört és filmklubot, amelyek ingyenesen látogathatóak, de a helyszínen örömmel fogadnak adományokat.
Október 12-én a nézők ismét láthatják – az eddig nagy sikerrel és teltházzal játszott – „SÁV: A dolgok közepében” című előadást. A darab különlegessége, hogy középiskolások írták és adják elő.
„Közös Értékeink” program keretében tovább folytatódik a „Közösen a Jövő Oktatásáért” projektjük. A középiskolás csoportoknak tartott részvételi filmes foglalkozásokból egy modellprojekt is született, amit az idén négy szegedi és Szeged környéki középiskolában bemutatnak majd be. A projekt lényege: hogyan tudják a diákok, a pedagógusok és az iskola közössége, a közösségi döntés és a részvételi filmezés módszerével, iskolán belül megoldani a problémákat, illetve megbeszélni a konfliktusokat. A projekt zárásaként, májusban megrendezésre kerül egy konferencia, ahol a résztvevőkkel kerekasztal beszélgetéseket szerveznek. A workshopokat és a gyakorlatokat online formában mindenki számára elérhetővé fogják tenni.
Miután átfogó képet kaptunk a Homo Ludens Project aktuális évadáról és terveiről, Szilágyi Szabolccsal a helyszínen beszélgettünk:
Van-e olyan konkrét célcsoport, korosztály, akiket megszólítotok?
– Mi úgy határoztuk meg, hogy nem korosztályban gondolkozunk, hanem azokban, akik az újszerű élményeket, a hagyományostól eltérő művészeti élményeket keresik. Színházi előadásainkkal és projektjeinkkel is több síkon mozgunk.
A gyermekeknek szánt programok esetében van-e olyan speciális tematika, amire építetek?
– „Közös Értékeink” program a részvételi filmezéssel indult. A Média Universalis Alapítványtól tanultuk meg ezt a módszert az ELTE-n, ami olyasmi, mint a fórumszínház, csak a kamerázás eszközével dolgozza fel a problémákat. A gyermekek oktatással kapcsolatos problémáiról forgattunk részvételi rövidfilmeket, amiknek az a célja, hogy megoldást bemutató reakcióvideókat is forgassunk. Jó gyakorlatok kidolgozása és megvalósítása a cél. Ezt a módszert középiskolások, de akár egy teljes intézmény bevonásával szeretnénk kiterjeszteni országosan és mindenki számára elérhetővé tenni. Fontos, hogy alkalmazható legyen egy apró konfliktustól kezdődően egy nagyobb probléma megoldására is.
Tulajdonképpen az aktuális társadalmi problémára reagáltok.
– Igen, így van. Az is látható, hogy minden a közösség felé terelődik, jelenlegi társadalmi helyzetünkben egyre nagyobb a közösség erejének szerepe.
Hogyan történik a gyermekek, iskolák bevonása a projektbe?
– Megkerestük azokat az iskolákat, akik fogadnák a projektet, utána pedig, felhívás alapján jelentkezhettek a csoportok nálunk, illetve az igazgatóhelyetteseknél.
Milyen helyszíneken kerül majd ezekre sor?
– Tavaly az egy éven keresztül tartó, nyolcalkalmas foglalkozás sorozat itt volt a ZUG Színházban. Most viszont mi fogunk elmenni az iskolákba.
Hol találhatnak az érdeklődők bővebb információt a programokkal kapcsolatban?
– A Facebook oldalunkra folyamatosan kerülnek fel az információk, illetve az Instagramra és TicTok oldalunkra is feltesszük. Weboldalunkra havi bontásban kerülnek majd fel a programok.
Fotó: Ida Jusztina Photography
Írta: Dr. Kovács Judit Nóra
***
Másik weboldalam (Junora Art – Web- és Kreatív Designe & Színház) elkészítéséig színházzal kapcsolatos írásaimat itt olvashatjátok!
Ha érdekel mit takar pontosan a Junora Art és mivel foglalkozom még…